انتخابات 1396

به امید پیروزی جبهه حق.......

انتخابات 1396

به امید پیروزی جبهه حق.......

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۶ ثبت شده است

رییسی: آستان قدس کارهایی که شائبه انتخاباتی داشته باشد انجام نداده‌ است

رییسی ثبت نام

تولیت آستان قدس رضوی پس از نام‌نویسی در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت که می تواند کاندیدا همه گروه‌ها باشد چون خود را منحصر به جریانی خاص نمی‌بینید.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جمع خبرنگاران مستقر در ستاد انتخابات کشور ضمن تبریک اعیاد رجب گفت: در زمان ورود به وزارت کشور به دلیل ازدحام، خبرنگاران و عزیزانی که چند روز است اینجا زحمت می‌کشند، سختی کشیدند که لازم است عذرخواهی کنم.

وی ادامه داد: در ارتباط با حضور خود در وزارت کشور نیز لازم است بگویم که از افتخارات نظام اسلامی ما آن است که تمامی اجزا با رای مردم تعیین می‌شود و مراجعه به آرای عمومی اساس تشکیلات نظام را شکل می دهد. رای مردم تشریفاتی نیست و حقیقتا سرنوشت کشور و بخش‌های مختلف را رقم می‌زند.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: مردم عزیز ما فرصت دارند که در هر انتخابات بازنگاهی به آن‌چه برگزیدند، داشته باشند. در عین حال برای آینده کشور حق تصمیم‌گیری دارند.

رئیسی همچنین اظهار کرد: کشور ما بعد از گذشت قریب به چهار دهه، دولت‌های مختلفی به خود دیده و هرکدام اقدامات خوبی انجام دادند و گام‌هایی در جهت پیشرفت کشور برداشته شده که باید اقدامات خوب همه دولت‌مردان را ارج نهاد، لیکن علی‌رغم همه این تلاش‌ها، وضعیت کشور در شرایطی است که مردم سوال می‌کنند که چرا بی‌کاری هست؟ و نگران رونق کسب و کار هستند.

وی یادآورد شد: روستاییان، شهرنشینان، نخبگان و صاحب‌نظران صحبت‌شان آن است که با همه ذخایر و منابع عظیم انسانی و نیروهای جوان مبتکر و نوآور آیا در شان ملت ما است که شخص بیکاری شرمنده خانواده خود شود؟ اما راه برون رفت از این شرایط چیست؟

رییسی در پاسخ به این سوالات اظهار کرد: می‌توان در مدیریتی فرای جناح‌ها و دسته‌جات سیاسی این کار را انجام داد و به اعتلای کشور و استفاده از نیروی کارآمد سیاسی فکر کرد. امروز وضعیت در شرایطی است که حتما تغییر آن هست و گام اول آن تحول در نظام مدیریتی است اما به آن معنا نیست که تلاش دولت مردان تلاش ارزشمندی نباشد بلکه به معنای اصلاح رویکردهاست.

وی همچنین گفت: می‌توانیم شرایط اقتصادی را به وجود آوریم که از تولید حمایت کرده، افزایش بهره‌وری داشته باشیم که در تکانه‌های ایام، کشور را دچار آسیب نکند و این، امکان دارد اتفاق بیافتند.

رئیسی تاکید کرد از آنجایی که از وضعیت مطلع هستم و سابقه سه دهه مدیریت و دو دهه مدیریت کلان در کشور داشته‌ام آسیب‌ها را می‌شناسیم و می‌توان بسیاری از ساختارها را ایجاد کرد.

وی افزود: من با مسئولیت تولیت‌ آستان قدس رضوی که افتخار عظیمی بود که با حکم مقام معظم رهبری به من داده شد، در این مدت تمام تلاش خود را برای خدمت به زائرین و مستمندان کردم.

تولیت آستان قدس رضوی در خصوص  نحوه کاندیداتوری خود در انتخابات اظهار کرد: در این مدت از ناحیه مردم و گروه‌های مختلف دعوت زیادی شد. در حالی که پیش از آن، آن‌چه بر زبانم بود امتناع از ورود به عرصه انتخابات بود چراکه مسئولیتی که اکنون دارم با هیچ مسئولیتی قابل قیاس نیست و در پنهان و آشکار گفتم که بنای دریافت این مسئولیت را ندارم اما احتجاج‌ها و دیدن مشکلات مردم و درخواست‌هایی که از جانب اقشار مختلف و فرهیختگان وجود داشت، حجت را بر من تمام کرد.

رئیسی خاطر نشان کرد: با توجه به توانمندی که وجود دارد و با توجه به ادوار مختلف مدیریتی و نظارتی، به نظرم می‌توان همه نیروهایی که دل در گروهی انقلاب و نظام دارند، این وضعیت را تغییر داد که به نفع آن کسانی است که امروز مشکل و گره‌ای دارند و با حضور مردم بسیاری از این قفل‌ها باز خواهد شد.

رئیسی با تاکید بر اینکه حضور مردم می‌تواند نقش آفرینی کند تصریح کرد: در این قضیه ملاک رای و نظر مردم است و توصیه می‌کنم برای شناخت و دریافت اطلاعات در این قضیه به منابع معتبر رجوع کنند چرا که گاهی در این معرفی سخنانی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد با برخی اغراض همراه است. بنابراین معرفی باید واقعی باشد.

به گزارش ایسنا، رئیسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تیم اقتصادی را روی‌کار می‌آورد؟ اظهار کرد: کشور فرهیختگانی دارد که از اقتصاد، علم، دانش، عمل و اجرا برخوردار هستند که در این قضیه تصمیم‌ من به جناح و حزبی نیست چرا که با کمک صاحب‌نظران می‌توان گام‌های موثری برداشت که من برنامه اقتصادی دارم که متعاقبا به شما و به واسطه شما به اطلاع می‌رسد.

وی در ادامه در خصوص رابطه خود با جبهه مردمی انقلاب نیز گفت: جمعی از دلسوزان انقلاب اسلامی گرد هم آمدند که وحدت برقرار باشد که کار آن‌ها نیز قابل احترام است.

رئیسی یادآور شد: در نشست اول این جبهه اسم من هم مطرح شده بود در حالی که هنوز اعلام آمادگی نکرده بودم که من از همین تریبون از همه آن‌ها تشکر می‌کنم اما من حتما کاندیدای همه مردم ایران و دلسوزان انقلاب اسلامی و کسانی که دلشان برای اعتلای کشور می‌تپد، هستم. من از مردم، با مردم و در مردم خواهم بود.

تولیت آستان قدس رضوی شعار دولت خود را نیز، شعار «کرامت و کار» اعلام کرد.

وی همچنین در خصوص رسیدگی به محرومان و انتشار تصاویری از آن‌ها نیز اظهار کرد: ماموریت من در آستان قدس کمک به مستمندان بوده و خودم در این رابطه از ابتدا تلاش کردم. از وقتی‌ هم که تصمیم به کاندیداتوری گرفتم، کار جاری انجام می‌شود اما بعضی از اقدامات که ممکن است احیانا شائبه انتخاباتی بودن داشته باشد را انجام ندادند و انجام نخواهند داد.

رییسی در پاسخ به پرسشی در خصوص برنامه خود در حوزه سیاست خارجی نیز گفت: عزت و مصلحت ایجاب می کند تا با همه نیروها تعامل داشته باشیم که نگاه به تجربیات دیگران را نیز مورد توجه داریم و برنامه ما برون‌زا و درون‌نگر خواهد بود و قطعا ارتباطات اقتصادی و اجتماعی وجود دارد.

رئیسی تاکید کرد تعامل با غرب حتما در برنامه کاری خواهد بود به جز با اسرائیل که رژیم غاصب است، با رعایت اصل عزت با همه کشورها تعامل خواهیم داشت.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در خصوص برنامه خود در زمینه حقوق شهروندی نیز بیان کرد: حقوق شهروندی چندبار نوشته شده، بس است نوشتن حقوق شهروندی. مگر ما نوشتن کم داریم؟ امروز میدان اجرای حقوق شهروندی و نه انشاء نویسی آن.

وی در پایان در پاسخ به پرسشی در خصوص چگونگی حل بحران سوریه اظهار کرد: حل مسئله سوریه باید توسط سوری‌ها انجام شود و حضور خارجی‌ها حتما مشکل ایجاد می‌کند و موجب گره بیشتر در سوریه می‌شود. مردم این کشور باید آینده آن‌را رقم بزنند.

  • علی اکبری

در حالی که سخنگوی شورای نگهبان ایران صراحتا گفته است هیچ تضمینی نیست یک رئیس جمهور مستقر برای دوره دوم انتخابات هم تایید صلاحیت شود، برخی چهره‌های سیاسی رد صلاحیت احتمالی حسن روحانی برای انتخابات ۹۶ را «بعید» می‌دانند و می‌گویند کسانی که چنین موضوعی را مطرح می‌کنند، «درک درستی از سیستم سیاسی کشور ندارند.» انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ برگزار شود.

روز چهارشنبه ۱۵ دی ماه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران در گفتگو با وب‌سایت «مشرق» گفت: «هیچ تضمینی نیست که رئیس جمهور مستقر دوباره تایید صلاحیت شود.»

آقای کدخدایی در پاسخ به این پرسش که «امکانش هست که یک نفر از نظر شورای نگهبان در دوره ریاست جمهوری‌اش شرایط لازم را از دست بدهد و برای دوره بعد تایید صلاحیت نشود؟» گفت: «قانونا شورای نگهبان در همه ادوار صلاحیت روسای جمهوری مستقر را هم دقیقا بررسی کرده است. حالا در این چند دور گذشته نتیجه مثبت بوده است. این رویه قانونی و همیشگی شورای نگهبان بوده و طبیعتاً همیشه هم اجرا خواهد شد.» 


عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان ایران

بحث رد صلاحیت احتمالی حسن روحانی برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری از مدت‌ها پیش در فضای رسانه‌ای ایران مطرح شده و این موضوع تا جایی پیش رفت که واکنش رسمی دولت را در پی داشت. روز سه‌شنبه ۱۴ دی ماه، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت در پاسخ به سئوالی درباره موضوع رد صلاحیت احتمالی حسن روحانی در انتخابات آتی گفت: «این حرف حرف پوچ و بی‌ربطی است.»

  • علی اکبری
به گزارش گروه انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 1636 نفر ثبت نام کردند، که در این بین نفرات زیر از شهرت بیشتری برخوردار هستند.

  1. سیدمصطفی میرسلیم
  2. مسعود زریبافان
  3. محمد علی پورمختار
  4. حمید بقایی
  5. محمود احمدی نژاد
  6. موسی الرضا ثروتی
  7. سیدمصطفی هاشمی طبا
  8. سید محمد غرضی
  9. حسن سبحانی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی
  10. آیت الله سید هاشم بطحائی عضو مجلس خبرگان رهبری
  11. مهدی کلهر مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور دولت دهم
  12. سعید یاری دبیرکل سازمان دفاع منافع ملی ایران
  13. حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس
  14. حجت الاسلام محسن غرویان
  15. حجت اسلام محمدزارع فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات
  16. مصطفی کواکبیان
  17. علیرضا زاکانی
  18. حجت الاسلام حسن روحانی
  19. حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی
  20. صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم
  21. عوض حیدرپور نماینده ادوار مجلس
  22. حمیدرضا حاجی بابایی نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی
  23. محمد هاشمی
  24. محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش عالی مجلس
  25. حسن بیادی دبیرکل جمعیت آبادگران جوان
  26. علیرضا منادی سپیدان نماینده ادوار مجلس
  27. حجت الاسلام محسن رهامی
  28. محمدباقر قالیباف
  29. اسحاق جهانگیری
  30. قدرتعلی حشمتیان

  • علی اکبری


حامیان روحانی از آمدن رییسی خوشحال باشند

همان گونه که پیش‌بینی می‌شد حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی با معرفی یا اعزام نماینده‌ای به تشکل تازه‌تأسیس و اصول‌گرای جمنا (جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی) کاندیداتوری خود در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری را عملا اعلام کرده است.

به گزارش ایسنا، مهرداد خدیر با این مقدمه در «عصرایران» نوشت: نشانه دیگر، انصراف از حضور در هیأت نظارت بر انتخابات است زیرا تنها در صورت قصد کاندیداتوری چنین اقدامی ضرورت داشت. صولت مرتضوی شهردار مشهد و نماینده آقای رییسی نیز از قطعی‌شدن کاندیداتوری او خبر داده است. به این ترتیب ابراهیم رییسی تولیت آستان قدس رضوی را می‌توان مهم‌ترین رقیب حسن روحانی در انتخابات دانست چه دیگر کاندیداهای اصول‌گرا و چهره‌هایی مانند سعید جلیلی به نفع او کنار بروند و چه آنها باقی بمانند و بخواهند انتخابات به مرحله دوم بکشد.

طبیعی است که غالب اصول‌گرایان از حضور ابراهیم رییسی خرسند باشند چون می‌تواند از میزان تشتت در میان آنان بکاهد، به اضافه اینکه امید داشته باشند با سیادت و مسئولیت تولیت او آرای اقشارمذهبی‌تر و سنتی‌تر را جذب کنند.

در طیف اصلاح‌طلبان / اعتدال‌گرایان اما دو نظر وجود دارد: در نگاه اول این نگرانی وجود دارد که احساس یا تصور می‌کنند بر سر رییسی توافقاتی صورت گرفته که رقابت با او را دشوار می‌کند یا حتی این پیام را به روحانی انتقال می‌دهد که وارد عرصه نشود یا او را سست کنند. یا اینکه روی تشتت آرای رقیب حساب کرده بودند و حالا احساس می‌کنند احتمال اجماع وجود دارد و آرا خُرد نخواهد شد. نظر دوم اما این است که اتفاقا نباید نگران باشند و به عکس باید خرسند هم باشند. اما چرا؟

دلیل اول: حسن روحانی در این چهار سال صراحت کافی به خرج نداده و پاره‌ای ملاحظات را رعایت کرده یا برخی محظورات او را از بیان همه واقعیت‌ها بازداشته حال آنکه صف‌آرایی صریح و در برخی موارد شمشیر از رو بستن‌ها سبب می‌شود رودربایستی‌ها را کنار بگذارد و این مطالبه بسیاری از نیروهایی است که انتظار داشتند روحانی به برخی از موانع اشاره و حتی اگر نه افشاگری که فاش‌گویی کند.

دلیل دوم: با حضور رییسی دیگر هیچ بهانه‌ای برای رأی‌ندادن توسعه‌طلبان و تحول‌خواهان باقی نمی‌ماند و ژست برخی که در آستانه هر انتخابات توصیه به رأی‌ندادن می‌کنند نیز ناموجه به نظر می‌رسد زیرا این رأی‌ندادن در واقع رأی‌دادن به رقیب است و همین آرای خاموش را به صحنه می‌آورد. مهم‌ترین پایگاه رأی اصلاح‌طلبان اتفاقا آرای سیاسی نیست، آرای اجتماعی و لایه‌های غیرسیاسی جامعه است.

برگ روحانی در انتخابات تنها «برجام» نیست، «تلگرام» هم هست و 20 میلیون ایرانی که از نرم‌افزارهای پیام‌رسان موبایلی خصوصا «تلگرام» استفاده می‌کنند انتخابات را از نه از منظر سیاست که به خاطر امکان استفاده از ابزارهای مدرن ارتباطی دنبال می‌کنند و اگر احساس خطر نکنند وارد صحنه نمی‌شوند. البته نمی‌دانیم موضع آقای رییسی در قبال تلگرام و نوع فعالیت آن چیست ولی بدیهی است که اعتدال‌گرایان و  اصول‌گرایان نگاه متفاوتی به این ابزار دارند.

کوتاه اینکه کاندیداتوری رییسی برای کسانی که اهل رأی سلبی هستند انگیزه ایجاد می‌کند چون در ایران خیلی‌ها به کسی رأی می‌دهند، نه به این خاطر که او انتخاب شود که برای اینکه دیگری انتخاب نشود.

بارزترین نمونه را در انتخابات هفتم اسفند 94 مشاهده کردیم که برای اولین بار اکثریت رأی‌دهندگان در تهران به تمام 30 نفر رأی داد در حالی که چه بسا دوسوم آنان را نمی‌شناختند و انگیزه اصلی این بود که فهرست سی نفری اصول‌گرایان رأی نیاورد و همین اتفاق هم رخ داد و همه از صدر تا ذیل بازماندند.

جدای اینها یادمان باشد انتخابات جلوه‌ای از مناسبات قدرت و سیاست است و سیاست نیز علم واقعیات‌ و فن ممکنات است، نه عرصه تخیلات و آرزوها و کاندیداتوری آقای رییسی و عزم جدی اصول‌گرایان برای رقابت با رییس‌جمهوری مستقر و یک‌دوره‌ای کردن دوران او واقعیتی است که پیش چشم فعالان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و زیست‌محیطی قرار گرفته و باید دست به انتخاب بزنند ولو نگاه سیاسی نداشته باشند.

  • علی اکبری

بیانیه رسمی حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری منتشر شد.

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
اللّهُمَ صَلِّ عَلی علی بن مُوسَی الِّرِضا المَرُتَضی عَدَدِ ما اَحَاطَ بِهِ عِلْمُکَ

ملت شریف و سر افراز ایران  

در حالی چهارمین دهه‌ی عمر نظام اسلامی‌مان سپری می شود که با وجود موفقیت‌ها و پیشرفت‌های امیدوار کننده، همچنان دردهای مزمن ساختاری و سنت های نادرست مدیریتی مردم را رنج می‌دهد و دولت را از پاسخگویی به انتظارات مردم و تحقق اهداف قانون اساسی ناتوان ساخته است.

مردم می پرسند با وجود این همه منابع سرشار و سرزمین پر نعمت، استعدادهای متراکم انسانی و رهنمود های روشن رهبر عزیز انقلاب؛ چرا وضع کشور چنین است و چرا ظرفیت مجموعه‌های داخلی به جای هم افزایی برای حل مسائل کشور، صرف خنثی سازی یکدیگر و رقابت های تخریبی می‌شود؟
آیا نمی‌توان قفل  رکود و بیکاری و انسداد در کسب کار و آسیب‌های اجتماعی ناشی از آن را گشود؟!

اینجانب به پشتوانه‌ی بیش از دو دهه تجربه‌ی مدیریتی در سطح کلان همچنین تعامل و نظارت بر ساختارهای مختلف ملی و رویارویی مستقیم با  مفاسد و نواقص موجود در سازمان‌ها و دستگاهای مختلف اجرایی، نسبت به ریشه‌های مسائل کشور و گرفتاری‌های مردم آگاهی و اشراف یافته‌ام و عمیقاً معتقدم این وضعیت قابل تغییر است و به مدد الهی امکان بازگشت تحرک، نشاط و رونق به  زندگی  مردم وجود دارد.

ایران اسلامی  بن‌بست ندارد و کلید واقعی حل مشکلات حضور و اراده ی همه ما مردم برای تحول جدی در مدیریت اجرائی کشور است و گام اول در ایجاد این تغییر، تشکیل  دولتی توانمند و آگاه است که برای  خدمت به مردم و بازگرداندن  کرامت به آنان و مبارزه با  تبعیض  فقر و  فساد شب از روز نشناسد.

با آنکه اکنون بیش از یک سال است مأموریت خدمت به  مستضعفان و  محرومان،  زائران و  مجاوران آستان قدس رضوی را وجهه‌ی همت خود قرار داده و این توفیق عظیم را غیر قابل قیاس با هر مقام مادی و معنوی دیگر می‌دانم، اما ملاحظه‌ی رنج ها و گلایه مندی‌های  مردم و دعوت وسیع اقشار مختلف و نخبگان از این خادم خود برای حضور در عرصه‌ی انتخابات، راه هر گونه عافیت طلبی و ترجیح علایق شخصی را به روی اینجانب بسته است.

اکنون با شناخت دقیق از ظرفیت‌های عظیم انسانی و مدیریتی کشور و در پی دعوت‌های پر شمار و محبت آمیز علماء گرانقدر، اقشار مختلف مردم و نخبگان و جوانان دلسوز، مسئولیت دینی ملی و انقلابی خود را حضور در این صحنه یافته ام. هر چند تا کنون و طی سه دهه ی گذشته هیچ عزمی برای دستیابی به قدرت نداشته ام.

این حضور با توکل به خدا و توسل به حضرت بقیه الله الاعظم (روحی فداه) فارغ از گروه بندی‌های سیاسی رایج و صرفاً با تاکید بر رعایت قانون، اخلاق، انصاف،  صداقت با مردم و پرهیز از  جنجال و سوء استفاده از مقدسات و بیت المال در رقابت انتخاباتی خواهد بود و معتقدم مردم صاحبان حقیقی سرنوشت کشور و انقلابشان هستند و آنانند که به واسطه ی فرصت دادن برای خدمت، بر مسئولان منت دارند.

نجات کشور از بحران های پیش رو و بازگرداندن آسودگی خاطر به مردم، صرفاً با ایجاد  تحول در مدیریت اجرایی، به کارگیری مدیران امین و  قوی و حرکت آگاهانه بر اساس اهداف برنامه‌ای جامع و همه جانبه که ان‌شاءالله آن را در فرصت گفت‌وگوهای پیش رو با شما ارائه خواهم داد، ممکن خواهد بود.

ابراز محبت اقشار مختلف مردم گروه های مختلف سیاسی و جبهه انقلاب اسلامی به این خادم امام هشتم علیه السلام نوید بخش امکان ایجاد  انسجام و  همدلی حداکثری میان تمامی علاقمندان به سرافرازی ایران و دلدادگان به آرمان های  انقلاب اسلامی امام و شهداء برای تشکیل دولت جدیدی است که وضع کنونی را به نفع مردم و آینده ی درخشان ایران اسلامی تغییر دهد.

ان شاالله

ولینصرن الله من ینصره          
سید ابراهیم رئیسی           
۲۰ فروردین ۱۳۹۶              
  • علی اکبری